Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het online bestellen van contactlenzen? Dan helpen wij je graag! Deze handige lijst met veelgestelde vragen bevat antwoorden op alles wat je wilt weten over het online bestellen van lenzen. Van de levertijd tot betaalmethodes en van kortingscodes tot informatie over hoe je lenzen in moet doen. Je kan voor verdere hulp natuurlijk ook contact opnemen met onze klantendienst, via 02 550 36 68 of e-mail: service@visiondirect.be of via de live chat op deze website.

Veelgestelde vragen over het coronavirus

  • Heeft het coronavirus invloed op de verzending van mijn bestelling?

    We verwerken op dit moment meer bestellingen dan gebruikelijk. Hierdoor kunnen sommige bestellingen helaas een dag vertraagd zijn. PostNL werkt hard om alle bestellingen op tijd bij je thuis te bezorgen. Hier kun je meer lezen over de de bezorging door PostNL.

  • Is het veilig om contactlenzen te dragen tijdens de uitbraak van het coronavirus?

    Het dragen van contactlenzen is gelukkig volkomen veilig tijdens deze uitbraak van het coronavirus (ook wel COVID-19 genoemd). Maar meer dan ooit is het nu belangrijk om extra goed te letten op hygiëne als je lenzen indoet en uitdoet. Onze opticiens blijven nauwgezet alle wetenschappelijke onderzoeken volgen, zodat we onze klanten steeds zo goed mogelijk op de hoogte kunnen houden.

  • Kan ik mijn contactlenzen gewoon nog bestellen?

    Je kunt gewoon lenzen bij ons bestellen, we verzenden bestellingen zoals gebruikelijk. We hebben natuurlijk hygiënemaatregelen genomen om onze medewerkers en onze klanten zo goed mogelijk te beschermen tegen het coronavirus. Ons distributiecentrum in Amsterdam heeft gelukkig voldoende lenzen op voorraad. Je kunt dus nog steeds heel makkelijk vanuit huis je contactlenzen bestellen. En heel handig: de meeste van onze bestellingen passen gewoon door de brievenbus.

  • Welke hygiënemaatregelen heeft Vision Direct genomen?

    Onze medewerkers in het distributiecentrum nemen alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen, zo dragen ze handschoenen en gezichtsmaskers. Ook wordt regelmatig de temperatuur opgemeten om te controleren of niemand ziek is. Dit om ervoor te zorgen dat je bestelling zo veilig mogelijk bij je thuis wordt bezorgd. Alle apparatuur, werkstations en ruimtes waarin gewerkt wordt, worden meerdere keren per dag grondig schoongemaakt. Ook zorgen onze medewerkers ervoor dat ze voldoende afstand van elkaar houden. Medewerkers blijven thuis als ze zich niet lekker voelen of ziek zijn.

    Ook andere teams hebben voorzorgsmaatregelen genomen. Zo werken kantoormedewerkers thuis, inclusief de klantendienst en natuurlijk onze opticiens. We doen allemaal ons best om ervoor te zorgen dat je bestelling zo snel en zo veilig mogelijk bij je thuis wordt bezorgd.

Bestellen bij Vision Direct

  • Welke betaalmethodes kan ik gebruiken?

    Je kunt bij ons betalen met Bancontact/MisterCash, kredietkaart, debetkaart en PayPal. Als extra service bieden wij ook de mogelijkheid om vooruit te betalen via bankoverschrijving. Houd er wel rekening mee dat als je betaalt via bankoverschrijving, wij de lenzen pas toesturen zodra wij je betaling binnen hebben. Je kunt hier meer lezen over alle betaalmethodes.

  • Zijn betalingen per kredietkaart veilig?

    Ja, het betalen per kredietkaart is volledig veilig. Wij gebruiken de meest geavanceerde beveiligingsmethodes, zorgen ervoor dat deze regelmatig geüpdate worden en hebben nog nooit een geval gehad waarbij iemands kredietkaart misbruikt werd door een bestelling bij ons. Daar komt nog bij dat niemand bij Vision Direct je volledige kaartgegevens te zien krijgt - alleen de laatste vier cijfers ter verificatie. De https:// aan het begin van het internetadres betekent dat de bestelling via een veilige verbinding verloopt.

  • Zijn jullie prijzen inclusief btw?

    Ja, al onze prijzen zijn inclusief btw. Je betaalt dus niet meer dan het aangegeven bedrag.

  • Worden er extra kosten in rekening gebracht?

    De enige extra kosten die we in rekening brengen zijn €3,99 voor de bezorging als de bestellingswaarde lager is dan €69.

  • Kan ik lenzen voor slechts één oog bestellen?

    Ja. Om lenzen voor één oog te bestellen, hoef je alleen het vakje boven de voorschriftgegevens af te vinken voor het oog waarvoor je geen lenzen nodig hebt. Hierna kun je doorgaan met je bestelling.

    Bestel contactlenzen voor één oog
  • Hoe bestel ik als ik verschillende merken contactlenzen gebruik voor ieder oog?

    Verwijder het vinkje voor het voorschrift van ofwel het linker- of het rechteroog en voeg het product toe aan je winkelmandje. Ga vervolgens naar je andere merk lenzen en doe exact hetzelfde voor het andere oog.

  • Welke informatie voer ik in de voorschriftvelden in?

    Op de productpagina van je contactlenzen word je gevraagd je voorschriftgegevens in te vullen.

    De voorschriftgegevens hebben de volgende betekenis:
    Basiscurve (BC): De kromming van de lens in millimeters, over het algemeen een nummer tussen 8.3 en 9.0.
    Diameter (DIA): De diameter van de lens. Dit is over het algemeen een nummer tussen de 13.8 en 14.5.
    Sterkte: Dit is een + of – gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld -4.50 of +0.25. Dit geeft aan welke visuele correctie je nodig hebt en of je lenzen voor verziendheid (plus/+ sterktes) of bijziendheid (minus/- sterktes) zijn. Er bestaan ook lenzen zonder sterkte, ofwel 0.00 of weergegeven met het ∞ symbool. Kies deze optie als je bijvoorbeeld kleurlenzen bestelt en je hebt geen visuele correctie nodig.
    Als je een cilinder hebt (astigmatisme), zijn ook de volgende gegevens nodig:
    Cylinder (CYL): Een minus nummer tussen -0.25 en -2.75 in stappen van 0.25 dioptres.
    As: Een nummer tussen de 0 en 180 dat bepaalt in welke richting je astigmatisme gecorrigeerd wordt.
    Als je multifocale lenzen draagt, dan heb je ook de volgende informatie nodig:
    Additie: Dat is een + nummer tussen 0.50 en 3.00, of een "high" (+2.50), "medium" (+2.00) of "low" (+1.00) waarde. Dit is een extra sterkte die de correctie bepaalt die je nodig hebt om voorwerpen van dichtbij te zien.
    Dominant (D): Een keuze tussen "D" en "N" die bepaalt welk oog het dominante oog is en welk het niet-dominante oog is.

    Houd er rekening mee dat je soms maar uit één optie kunt kiezen, wat vaak het geval is bij de basiscurve en diameter. Dit betekent dat deze lenzen er maar in één variant zijn.

  • Moet ik mijn opticien vertellen dat ik bij Vision Direct bestel?

    Nee, dit is niet nodig.

  • Hoe gebruik ik een kortingscode?

    Als je een kortingscode hebt, dan kun je deze in je winkelmandje invoeren. Houd er rekening mee dat als je als bestaande klant niet ingelogd bent en een kortingscode gebruikt die alleen voor nieuwe klanten is, de korting eerst in je winkelmandje verschijnt, maar verdwijnt zodra je op je account inlogt.

    Voor je kortingscode voor lenzen in
  • Hoe annuleer ik mijn bestelling?

    Besef je na het afrekenen dat je een fout hebt gemaakt of wil je om een andere reden je bestelling annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantendienst op via 02 550 36 68. Hou er wel rekening mee dat bestellingen zeer snel verwerkt en verpakt worden, dus wees er snel bij om ervoor te zorgen dat je je bestelling niet terug hoeft te sturen.

Verzending & bezorging

  • Welke bezorgmethoden zijn er?

    Bezorgmethode Levertijd Kosten
    PostNL Bestellingen worden, indien op voorraad en op werkdagen voor 22.00 uur besteld, nog dezelfde dag verzonden. GRATIS - Bestellingen vanaf €69
    €3,99 - Bestellingen tot €69

    Bestellingen worden verstuurd zodra de gehele bestelling klaar is om verzonden te worden. Helaas zenden wij geen losse producten van één bestelling in verschillende verzendingen.

  • Wanneer wordt mijn bestelling verstuurd?

    Wij hebben meer dan 90% van alle standaard daglenzen en maandlenzen op voorraad. Daarnaast hebben we ook 99% van alle oogverzorgingsproducten op voorraad. Wij streven ernaar om alle bestellingen die vóór 22.00 uur op werkdagen besteld worden en waarvan de producten op voorraad zijn, dezelfde dag nog te versturen.

    Levertijden voor lenzen die wij niet op voorraad hebben, zoals sommige torische en multifocale lenzen en lenzen met hogere sterktes, worden weergegeven op de productpagina zodra je je voorschriftgegevens hebt ingevoerd. De levertijd wordt aangegeven door middel van "Geschatte bezorgdatum". De meeste lenzen die wij niet op voorraad hebben, worden binnen 2 tot 5 werkdagen verzonden.

  • Mijn bestelling is verzonden, maar is nog niet aangekomen. Waar is mijn bestelling?

    Bezorgmethoden Levertijd
    PostNL Afhankelijk van hoe groot je pakket is, kan je je bestelling al dan niet volgen via de traceerlink in je verzendingse-mail of door op je account in te loggen. Producten die op voorraad zijn en voor 22.00 uur op werkdagen besteld worden, worden dezelfde dag nog verzonden. Voor producten die niet op voorraad zijn, moet je op drie werkdagen levertijd rekenen. Als je je bestelling na 3 werkdagen na verzending nog niet hebt ontvangen, neem dan contact op met onze klantendienst: 02 550 36 68 of service@visiondirect.be
  • Hoe traceer ik mijn bestelling?

    Je kunt je bestelling volgen via de Volg je order-link in de verzendingse-mail of door naar je account te gaan en in de lijst met recente bestellingen op Bestelling bekijken te klikken. Je kunt deze bestelling vervolgens volgen door op Track alle bestellingen te klikken.

Retourzendingen en terugbetalingen

  • Ik heb de verkeerde bestelling ontvangen

    Mocht je de verkeerde producten hebben ontvangen, laat het ons dan weten. Je kunt hiervoor het beste telefonisch contact opnemen met onze klantendienst op of een e-mail sturen naar service@visiondirect.be. We sturen je dan zo snel mogelijk de juiste producten.

    Op onze pagina over retourzendingen kun je meer lezen over hoe je je bestelling kunt retourneren. Ook vind je er ons retourformulier.

  • Mijn bestelling is onderweg beschadigd

    Als je bestelling beschadigd is geraakt tijdens de verzending, bel ons dan op 02 550 36 68 of stuur een e-mail naar service@visiondirect.be. Een beschadigde doos heeft geen gevolgen voor je contactlenzen. Zolang de individuele lensverpakkingen niet zijn beschadigd of geopend, is het veilig om de lenzen te gebruiken.

  • Kan ik mijn contactlenzen terugsturen als mijn sterkte is veranderd?

    Ja. Als je sterkte is veranderd en je hebt je contactlenzen gekocht in de laatste zes maanden, kun je ze terugsturen als de lenzendoosjes ongeopend, onbeschadigd en verzegeld zijn. Laat het ons weten en dan sturen we je dezelfde lenzen met de nieuwe sterkte of we geven je geld terug.

    Deze extra regeling geldt naast en onverminderd onze bedenktermijn van honderd dagen. Kijk voor meer informatie op onze pagina over retourzendingen en terugbetalingen. Op deze pagina kun je ook het retourformulier downloaden.

  • Mijn bestelling bevat lenzen die niet in orde zijn

    Mocht het gebeuren dat een lens gescheurd is of om een andere reden niet in orde is, bel dan onze klantendienst op 02 550 36 68 of stuur een e-mail naar service@visiondirect.be. We kunnen helaas niet altijd de beschadigde lenzen vervangen, maar we kunnen je winkelkrediet aanbieden om de kosten van de lenzen te dekken.

    Gooi de beschadigde lens niet weg voordat je hebt gesproken met onze klantendienst. Zij hebben meer informatie nodig over de lens (zoals het LOT-nummer) om hier melding van te maken bij de fabrikant van de lens. Het kan ook gebeuren dat je de lens op moet sturen voor nadere inspectie.

  • Hoe lang duurt het voordat het geld wordt teruggestort op mijn bankrekening of mijn PayPal-account?

    Het geld wordt na herroeping teruggestort op het door jou gebruikte betaalmiddel. Dit duurt doorgaans vijf werkdagen, afhankelijk van je bank. Terugbetalingen op PayPal-accounts kunnen langer duren. Hou er rekening mee dat terugbetalingen pas worden verwerkt nadat wij het geretourneerde product hebben ontvangen of nadat jij hebt aangetoond dat je het product hebt teruggestuurd.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar mocht er iets mis zijn gegaan dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Bel hiervoor naar onze klantendienst op 02 550 36 68 of stuur een e-mail naar service@visiondirect.be. Ook kun je online met de klantendienst chatten.

    Wil je een klacht indienen? Dan kan dit via e-mail service@visiondirect.be of schriftelijk:

    Vision Direct
    Bastion Tower, Level 20
    Marsveldplein 5
    1050 Brussel

    Je ontvangt dan eerst een ontvangstbevestiging van je klacht en vervolgens binnen veertien dagen een inhoudelijke behandeling. Klachten kunnen zowel over producten als de service worden ingediend. Houd er wel rekening mee dat het uitproberen van nieuwe contactlenzen zonder consultatie van de opticien altijd op eigen risico is.

    Indien je vindt dat je klacht niet naar behoren door ons is opgelost, kun je je wenden tot de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.

  • Wat moet ik doen als een contactlens is gescheurd?

    Contactlenzen zijn gemaakt van extreem dun plastic materiaal. Het gebeurt af en toe dat een lens scheurt bij gebruik.

    Als een lens scheurt, neem dan contact op met onze klantendienst op 02 550 36 68 of stuur een e-mail naar service@visiondirect.be. Wij zorgen dan voor vervanging of je ontvangt winkelkrediet om de kosten van de beschadigde lens te dekken.

    Gebeurt dit vaker, lees dan onze gidsen over het op de juiste manier indoen en uitdoen van je lenzen.

Contactlenzen

  • Kan ik nieuwe lenzen uitproberen?

    Ja, je kunt zeker andere lenzen uitproberen, maar dit is wel op eigen risico en wij raden altijd aan eerst met je opticien te overleggen voordat je dit doet. Onze eigen opticien Benjamin heeft een handige gids gemaakt waarin je kunt lezen welke lenzen goede vervangers zouden kunnen zijn van je huidige lenzen. Hou er wel rekening mee dat wij geen geopende doosjes terugnemen indien de lenzen niet bevallen. Dus als je andere lenzen wilt proberen raden we aan om eerst een klein aantal lenzen te bestellen.

  • Hoe lang kan ik lenzen dragen?

    Dit hangt af van welke lenzen je draagt. We raden aan om eerst met je opticien te overleggen welke lenzen het meest geschikt zijn voor jou. Daglenzen zijn heel populair. Met daglenzen gebruik je elke ochtend een nieuw setje lenzen. 's Avonds gooi je de lenzen gewoon weg. Ook maandlenzen worden veel gedragen. Deze lenzen doe je 's avonds uit en bewaar je vervolgens in lenzenvloeistof. Je kunt deze lenzen een maand lang dragen. Er bestaan ook lenzen die je twee weken lang overdag kunt dragen. En als je dag-en-nachtlenzen gebruikt kun je je lenzen ook 's nachts in laten. Het dragen van dit soort lenzen moet je wel eerst overleggen met je opticien, want deze lenzen zijn niet geschikt voor iedereen.

  • Kan ik met mijn lenzen in slapen?

    Je kunt alleen slapen met lenzen in als je lenzen draagt die hier speciaal voor gemaakt zijn. Dit kan bijvoorbeeld met dag-en-nachtlenzen. Wij raden wel aan om altijd eerst te overleggen met je opticien als je 's nachts dit soort lenzen wilt dragen. Deze lenzen zijn namelijk niet voor iedereen geschikt.

  • Met welke vloeistof kan ik mijn lenzen schoonmaken?

    Vrijwel alle soorten zachte lenzen kun je 's nachts bewaren in alles-in-één-lenzenvloeistof. Onze klantendienst kan je advies geven welke lenzenvloeistof je het beste kunt gebruiken. Je kunt ons telefonisch bereiken op 02 550 36 68 of per e-mail via service@visiondirect.be.

  • Hoe vaak moet ik mijn lenzendoosje vervangen?

    Je moet je lenzendoosje tenminste één keer per drie maanden vervangen. Op die manier zorg je ervoor dat vuil en bacteriën zich niet opbouwen. Dat zou namelijk je lenzendoosje en je lenzen kunnen aantasten.

  • Moet ik contactlenzen kopen van de opticien die mijn ogen opgemeten heeft?

    Nee, dit hoeft niet. Je kunt je lenzen bij elke opticien of online webwinkel bestellen.

  • Waarom zijn mij deze lenzen voorgeschreven?

    Tijdens je afspraak met de opticien heeft deze gekeken welke lenzen het beste passen bij jouw ogen. Het is belangrijk je opticien goed duidelijk te maken wanneer je je lenzen wilt dragen, hoe vaak per week en hoeveel uur per dag.

    Wij hebben een handige gids gemaakt om onze klanten te helpen bij het kiezen van geschikte lenzen. Houd er wel rekening mee dat het proberen van nieuwe lenzen op eigen risico is.

  • Wat zijn silicone hydrogel contactlenzen?

    Silicone hydrogel contactlenzen zijn de nieuwste soort lenzen op de markt. Deze lenzen bieden een beter comfort als je je lenzen elke dag lang in hebt. Ze laten meer dan vijf keer meer zuurstof toe naar je oog dan traditionele zachte hydrogel lenzen. Hierdoor zijn deze lenzen heel geschikt als je je lenzen langer dan 14 uur op een dag wilt dragen of als je snel last hebt van droge ogen.

Mijn voorschrift

  • Waar kan ik mijn voorschrift vinden?

    Je voorschrift of lensgegevens kun je vinden op de zijkant van je doosje met contactlenzen. Je kunt je sterkte ook vinden op de verpakking van je lens. En je opticien heeft natuurlijk een kopie van je voorschrift.

  • Welke details bevat mijn voorschrift?

    Een voorschrift voor contactlenzen bevat tenminste drie waarden: de basiscurve, de diameter en de sterkte. Op een voorschrift voor torische lenzen en multifocale lenzen vind je nog enkele extra waarden.

    Wil je weten wat deze waarden betekenen? We leggen het hier uit:

    De voorschriftwaarden hebben de volgende betekenis:
    Basiscurve (BC): De kromming van de lens in millimeters, over het algemeen een nummer tussen 8.3 en 9.0.
    Diameter (DIA): De diameter van de lens. Dit is over het algemeen een nummer tussen de 13.8 en 14.5.
    Sterkte: Dit is een + of – gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld -4.50 of +0.25. Dit geeft aan welke visuele correctie je nodig hebt en of je lenzen voor verziendheid (plus/+ sterktes) of bijziendheid (minus/- sterktes) zijn. Er bestaan ook lenzen zonder sterkte, ofwel 0.00 of weergegeven met het ∞ symbool. Kies deze optie als je kleurlenzen voor cosmetische doeleinden bestelt en voor of een of beide ogen geen correctie nodig hebt.
    De volgende waarden gelden voor lenzen voor astigmatisme:
    Cylinder (CYL): Een minus nummer tussen -0.25 en -2.75 in stappen van 0.25 dioptres.
    As: Een nummer tussen de 0 en 180 dat bepaalt in welke richting je astigmatisme gecorrigeerd wordt.
     Tenslotte gelden de volgende waarden voor multifocale lenzen:
    Additie: Ofwel een + nummer tussen 0.50 en 3.00, of een "high", "medium" of "low" waarde. Dit is een extra sterkte die de correctie bepaalt die je nodig hebt om voorwerpen van dichtbij te zien.
    Dominant (D): Een keuze tussen "D" en "N" die bepaalt welk oog het dominante oog is en welk het niet-dominante oog is.
  • Hoe vaak moet ik mijn ogen laten testen?

    Wij raden je aan je ogen tenminste één keer in de twee jaar te laten testen. Als je sterkte regelmatig verandert, is het aan te raden dit eens per jaar te doen.

  • Is mijn voorschrift voor contactlenzen hetzelfde als mijn voorschrift voor mijn bril?

    Nee, een voorschrift voor contactlenzen is niet hetzelfde als een voorschrift voor een bril. Je contactlensvoorschrift bevat extra informatie, zoals de diameter en basiscurve.

    De sterkte van je contactlenzen is over het algemeen ook anders dan die van je bril, omdat je bril verder van je ogen verwijderd is dan contactlenzen.

Mijn Vision Direct Account

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Als je je wachtwoord bent vergeten, klik dan op Wachtwoord vergeten? en vul je e-mailadres in. Wij sturen je dan een nieuw wachtwoord waarmee je kunt inloggen. Daarna kun je je wachtwoord in je account aanpassen.

  • Hoe kan ik mijn e-mailadres, wachtwoord of adres aanpassen?

    Om deze gegevens aan te passen, log in op je account. Klik vervolgens op Mijn Account in de rechterbovenhoek van de pagina. In je account klik je op Gegevens om je e-mailadres of wachtwoord aan te passen. Je kunt je afleveradres wijzigen door op Adressen te klikken. Als je een nieuw adres wilt toevoegen, kan dat onder Adressen bij Nieuw adres toevoegen. Sla altijd eerst je gegevens op voordat je verder klikt.

  • Worden de gegevens van mijn kredietkaart veilig opgeslagen?

    Je kredietkaartgegevens worden opgeslagen in je account. Op die manier hoef je ze niet steeds in te vullen wanneer je opnieuw lenzen bestelt. De gegevens worden versleuteld opgeslagen conform de hoogste veiligheidsnormen, zoals vastgelegd in PCI DSS. Niemand bij Vision Direct kan de volledige kredietkaartgegevens inzien. Als je de gegevens echter wilt verwijderen, dan kan dit in je account onder Opgeslagen kaarten tab.

  • Hoe herhaal ik een bestelling?

    In je account zie je een overzicht van al je recente bestellingen. Je hoeft alleen te klikken op de knop ‘Herbestel in 3 klikken’. Dezelfde bestelling wordt dan toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze bestelling nog controleren voordat je afrekent en eventueel producten toevoegen of verwijderen.

    In een enkel geval komt het voor dat een product van een vorige bestelling niet meer beschikbaar is. In dat geval raden wij een vervangend product aan en moet je éénmalig opnieuw het gehele bestelproces doorlopen.

    Herbestel je lenzen in drie klikken
  • Hoe stel ik een reminder in om een herhaalbestelling te plaatsen?

    Je kunt een reminder voor jezelf instellen, zodat je weet wanneer het weer tijd is om nieuwe lenzen te bestellen. Dit doe je door in je bestellingsoverzicht een herinnering toe te voegen aan een van de bestellingen die in je in het verleden geplaatst hebt. Dit doe je door op ‘Herinnering opzetten’ te klikken.

    Ontvang een reminder om je lenzen weer te bestellen
please wait