Zeven soorten groenten en fruit die goed voor je zijn

vrijdag 29 juli 2016 door Anne-Marie Van den Bossche
Een snijplank met broccoli en wortels

Iedereen weet dat je van wortels mooie ogen krijgt maar er zijn nog andere ingrediënten die goed zijn voor je ogen. Hieronder sommen we ze voor je op, samen met enkele favoriete recepten van het Vision Direct team.

Zalm en andere vette vis

Omega 3 vetten zijn essentieel voor de gezondheid van je ogen. Hoewel je met vitamines en visolie deze vetten kan opnemen, zijn ze niet zo heerlijk als een mootje zalm of een tonijnsteak. Die belangrijke voedingsstof helpt onze lichaamscellen, spieren, zenuwen en organen te ontwikkelen en zorgt ervoor dat ze goed functioneren. Studies hebben aangetoond dat omega 3-vetten ervoor zorgen dat je minder last hebt van droge ogen en ze ook het verminderen van je zicht tegengaan.

Spinazie, kool, broccoli en andere groene (blad)groentes

Voldoende groenten eten is belangrijk in een evenwichtig voedingspatroon. Maar groene bladgroentes, zoals spinazie en groene kool, zijn extra rijk aan antioxidanten zoals luteïne en zeaxanthine. Die antioxidanten zorgen er niet alleen voor dat ons zicht niet achteruit gaat, ze herstellen zelfs ons zicht. Zo helpt luteïne in die groentes om schadelijk uv-licht te absorberen en herstelt het de ouderdomsschade van je ogen. Verder zijn groene groentes rijk aan vitamine A, C en E die het risico op katarakt en ouderdomsoogaandoeningen doen afnemen.

Quinoa

Quinoa is al een tijdje populair en het ziet ernaar uit dat dit zo zal blijven. Dit is mooi meegenomen voor de gezondheid van je ogen. Natuurlijk zijn andere volle granen ook gezond, maar quinoa zit vol met proteïnen, andere belangrijke voedingsstoffen en staat erom bekend om een superfood te zijn. Deze voedingsmiddelen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Wanneer je je suikerinname vermindert en bijvoorbeeld witte rijst vervangt met volkoren granen, heb je minder risico op oogaandoeningen zoals katarakt en beschadiging van je netvlies.

Rode pepers

Rode pepers bevatten veel vitamine C, wat goed is voor de bloedvaten in je ogen. Wetenschappers zeggen dat het risico op katarakt doet afnemen. Kies bij voorkeur voor de rauwe versie van die groenten, omdat de dosis vitamine C afneemt wanneer je ze kookt.

Eieren

Eieren bevatten verschillende voedingsstoffen die goed zijn voor je ogen. Het zink in het ei zorgt ervoor dat ons lichaam luteïne en zeaxanthine uit het eigeel goed opneemt. De oranje gele kleur van de eidooier zorgt ervoor dat de voedingsstoffen schadelijk blauw licht opneemt, zodat je netvlies niet beschadigd raakt. Als je een ei eet, krijgt het beschermend pigment op je netvlies dus een boost.

Zonnebloempitten en noten

Een hand vol zonnebloempitten of amandelen (dertig gram) bevat de helft van de dagelijks aanbevolen vitamine E. Die vertraagt volgens een studie de ouderdomsgerelateerde afzwakking van het netvlies, waarbij de gezichtsscherpte afneemt en helpt ook katarakt te voorkomen. Ook andere noten, zoals hazelnoten, zijn een goede bron van vitamine E en zorgen ervoor dat je zicht en ogen gezond blijven.

Zoete aardappels

Oranje fruit en groenten, zoals zoete aardappels en abrikozen bevatten bètacaroteen, wat je nachtzicht verbetert. Het zorgt ervoor dat je ogen zich sneller aanpassen aan het donker. Een zoete aardappel bevat meer dan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

please wait