Zo vermijd je smartphone-stress voor je ogen

vrijdag 22 juli 2016 door Anne-Marie Van den Bossche
Een hand met een smartphone

Wanneer je één van de mensen bent die tot 150 keer per dag naar hun smartphone kijkt, is de kans groot dat je ogen de prijs betalen voor je verslaving. Gelukkig kan je de ongemakken die je smartphone veroorzaakt, zoals droge ogen bijvoorbeeld, gemakkelijk verminderen. Probeer deze tips in je smartphoneroutine in te bouwen en geef jouw ogen een break.

1. Knipper voldoende met je ogen

Regelmatig met je ogen knipperen houdt die vochtig en vermindert droogheid en irritatie. Wanneer we naar onze smartphone kijken, knipperen we een derde minder dan wanneer we dat niet doen. Hierdoor komen onze kijkers zonder traanvocht te zitten en drogen ze sneller uit. Houd je ogen vochtig door iedere 20 minuten een tiental keer extra knipperen.

2. Verminder reflectiestraling

Tenzij je smartphone is uitgerust met een matte schermbeveiligingsfilm is de kans groot dat je last hebt van reflectiestraling. Om dit te verminderen is er een eenvoudige en makkelijke oplossing: koop een anti-reflecterende beschermhoesje en leg het op je smartphonescherm.

3. Neem pauzes

Misschien heb je al gehoord van de 20-20-20 regel. Volgens die moet je voor iedere twintig minuten dat je naar je scherm kijkt, een pauze nemen van twintig seconden. Tijdens deze pauze kijk je naar iets dat ongeveer zestig centimeter verder dan je scherm ligt. Door dit te doen, ontspan je je oogspieren waardoor je je nadien beter op je scherm kan concentreren.

4. Pas je schermhelderheid aan

Een scherm dat te fel licht geeft of een te donker scherm kan je ogen erg vermoeien, waardoor je blijvende focus- en oogproblemen kan krijgen. Om dat in enkele secondes te verhelpen, ga je naar de instellingen van je smartphone en pas je je schermhelderheid aan, zodat het dezelfde sterkte heeft als jouw omgeving. Tenzij je natuurlijk in het donker in bed op je smartphone speelt (wat kan leiden tot slapeloosheid).

5. Pas je tekstgrootte en contrast aan

Het aanpassen van je tekstgrootte brengt meteen verlichting voor je ogen. Door het lettertype van e-mailberichten, kalenderafspraken en alle andere tekst op je smartphone aan te passen, moeten je ogen minder inspanning leveren terwijl ze naar het scherm kijken.

6. Houd je smartphone op een afstand

Het is oké, je moet je smartphone niet helemaal buiten handbereik houden, beloofd! De meeste mensen houden hun smartphones op slechts twintig cm van hun ogen, wat niet voldoende is. Houd je telefoon op minstens vijftig cm afstand wanneer je jouw ogen een pauze geeft. Het voelt raar in het begin, maar het duurt niet lang voor je ogen hieraan wennen.

please wait