Tips om beter te slapen

donderdag 16 juli 2020 door Vision Direct

Een vrouw rekt zich uit in bed na een goede nachtrust

Of je het nu leuk vindt of niet, we brengen een derde deel van ons leven slapend door. Hoeveel je slaapt en hoe goed je slaapt heeft een grote invloed op je dagelijkse leven. Maar waarom vergeten we dan toch vaak hoe belangrijk een goede nachtrust is?

Tegenwoordig hebben veel mensen de neiging om te weinig te slapen. Ook is de kwaliteit van onze slaap slechter geworden. Vier op de tien Vlamingen zijn niet tevreden over hun slaap. Ondanks dat veel mensen last hebben van insomnie, is er helaas vaak weinig aandacht voor. Dit terwijl een goede nachtrust wonderen kan doen voor je mentale en lichamelijke gezondheid. En ook voor je ogen is een goede nachtrust heel belangrijk.

Waarom is een goede nachtrust zo belangrijk?

Slaap verbetert op verschillende manieren de kwaliteit van je leven:

  • Het verbetert je werkprestaties, sportprestaties, je seksleven en je sociale leven
  • Slaap is goed voor je geheugen en je concentratie
  • Slaap zorgt ervoor dat je ogen er fris en gezond uitzien (vooral als je oogdruppels gebruikt en niet slaapt met je lenzen in)
  • Het kan helpen om leeftijdsgebonden oogziektes te voorkomen, zoals glaucoom
  • Slaap verbetert je immuunsysteem
  • Slaap helpt om een gezond gewicht te behouden
  • Slaap is goed voor je hart en voor je huid
Een gapende man aan een bureau

Waarom kan ik niet slapen?

Insomnie kan verschillende oorzaken hebben. Ook kan de mate van slapeloosheid verschillen. Als we oorzaken zoals gezondheidsproblemen of verdovende middelen buiten beschouwing laten, dan zien we dat niet kunnen slapen in de meeste gevallen wordt veroorzaakt door factoren zoals stress of slechte slaapgewoontes.

Komen deze oorzaken je bekend voor? Geen paniek: met een paar simpele veranderingen in je levensstijl kun je vaak al snel verbetering merken in de kwaliteit van je slaap.

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Je hebt het waarschijnlijk al vaak van je ouders gehoord of van experts op televisie: het is belangrijk dat je elke nacht rond de acht uur slaap krijgt. Dit klopt helemaal, maar er zijn ook individuele factoren waar je rekening mee moet houden.

De tijd die nodig is om in slaap te vallen, kan bijvoorbeeld van persoon tot persoon verschillen. Dit heeft te maken met je biologische klok en met je levensstijl. Je moet dus goed letten op hoe je lichaam functioneert om erachter te komen hoeveel rust goed voor je is en welk slaapritme voor jou werkt. Het draait erom dat je weet welke avondroutine voor jou werkt en dat je hier rekening mee houdt. Zodra je dat weet zul je merken dat je snel weer lekker kunt slapen. Als je bijvoorbeeld maandlenzen draagt maar je vindt dat het veel tijd kost om elke avond je lenzen schoon te maken en te bewaren in lenzenvloeistof, dan zou je kunnen overwegen om over te stappen op daglenzen.

Hoe kan ik beter slapen?

Slaap je slecht en wil je graag een betere nachtrust? Vergeet slaappillen of andere ongezonde middelen. Probeer eerst je routine voordat je gaat slapen te veranderen. Meestal heeft dit een positief effect. Dit wordt ook wel slaaphygiëne genoemd. Slaaphygiëne houdt in dat je gezonde omstandigheden en gezond gedrag creëert voor je slaap. Met goede slaapgewoontes kun je je slaapritme en de kwaliteit van je slaap verbeteren. Wat zijn die goede gewoontes die de kans op een goede nachtrust vergroten? We hebben een paar slaaptips voor je verzameld die helpen bij het verbeteren van je nachtrust.

Hond met oogmasker op slaapt onder een deken
  1. Sporten: regelmatig bewegen kan bijdragen aan een gezondere, meer rustgevende slaap. Zorg er wel voor dat je niet laat op de avond gaat sporten. Want de adrenaline die dan vrijkomt in je lichaam kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap valt. Ga ook niet ineens vanuit het niets intensief sporten, want teveel trainen kan de kwaliteit van je slaap verslechteren.
  2. Goede gewoontes: slaap is een belangrijk onderdeel van je biologische klok. Zorg ervoor dat je een regelmatig patroon aanhoudt van eten, werken, sporten en slapen. Als je elke dag dezelfde routine aanhoudt en rond dezelfde tijd gaat slapen, dan weet je lichaam wat het kan verwachten. Op die manier kun je makkelijker ontspannen na een lange dag
  3. Eet gezond en op de juiste tijd: dit klinkt natuurlijk heel logisch, maar het is wel van belang. Laat op de avond eten kan ervoor zorgen dat je biologische klok en je spijsverteringssysteem in de war raken. Zorg er daarom voor dat je niet vlak voordat je gaat slapen nog een zware maaltijd eet. Ook is het natuurlijk belangrijk om gezond te eten en de juiste vitamines binnen te krijgen.
  4. Bedtijd, geen schermtijd: tv, computer, telefoon: als je voordat je gaat slapen nog lang naar een scherm kijkt kan dat ervoor zorgen dat je hersenen in de war raken. Door het blauwe licht lijkt het namelijk voor je hersenen alsof het overdag is in plaats van 's avonds. Dit speelt ook mee bij het volgende punt:
  5. Ontspannen: ontdek weer hoe fijn het is om een boek te lezen voordat je naar bed gaat, te luisteren naar ontspannende muziek of om lang in een heerlijk warm bad te zitten.
  6. Het juiste matras: het juiste matras is heel belangrijk. Er is alleen niet één matras dat geschikt is voor iedereen. Welk matras het beste bij jou past, hangt af van wat jij zelf fijn vindt, van je slaapgewoontes en van je gewicht. Mensen die op hun rug slapen vinden vaak een harder matras prettig. Mensen die op hun zij of buik slapen vinden vaak een zacht matras prettig. Als je een oud matras hebt kan het de moeite waard zijn op zoek te gaan naar een nieuw matras. Dus bereid je alvast voor op een middagje in de Ikea.
  7. Paint it black: je omgeving is van invloed op hoe snel en makkelijk je in slaap valt. Als je in een kamer ligt die volledig donker is, helpt dat om in slaap te vallen en goed te slapen. Verduisterende gordijnen kunnen hierbij helpen. Als dit niet mogelijk is, kun je natuurlijk slapen met een slaapmasker op. Ben je een lichte slaper? Dan kunnen oordopjes helpen om goed door te slapen.
  8. Niet drinken voordat je gaat slapen: het laatste wat je wilt is dat je 's nachts wakker wordt omdat je moet plassen. Probeer om 's avonds de uren voordat je gaat slapen niet of niet veel meer te drinken. Vermijd 's avonds ook het drinken van alcohol, thee of koffie.
  9. Ga niet slapen met je contactlenzen: het is iets wat veel lenzendragers wel eens overkomt: in slaap vallen met je lenzen. Als je in slaap valt met lenzen kun je last hebben van rode ogen of jeukende ogen zodra je weer wakker wordt. Als dit vaker gebeurt kan het zorgen voor ernstige oogproblemen. Neem dus altijd je lenzen uit voordat je gaat slapen. Behalve natuurlijk als je dag-en-nacht-lenzen draagt. Dit soort lenzen zijn gemaakt om zowel overdag als 's nachts te dragen. Op die manier heb je meteen een goed zicht als je wakker wordt. Heel handig als je bijvoorbeeld nachtdiensten werkt en tussendoor even kunt slapen. Of als je net een baby hebt gekregen en je baby vaak 's nachts wakker wordt. Een voorbeeld van goede merken voor dag-en-nacht-lenzen zijn Biofinity en Air Optix Night & Day Aqua. Deze lenzen zijn verkrijgbaar voor zowel bijziendheid als verziendheid. Als je dit soort lenzen wilt gaan proberen is het belangrijk om eerst een afspraak te maken bij je opticien om te checken of je ogen geschikt zijn om dit soort lenzen te dragen.
please wait